• شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:00 تا 17:00
  • 36290477

دکتر محمد مهمدی ده بزرگی جراح گوش و حلق و بینی جراح پلاستیک شیراز

جراحی شکستگی بینی در شیراز

جراحیشکستگیبینیدرشیراز

جراحی شکستگی بینی در شیراز

جراحی بینی شکسته به عنوان یک روش درمانی برای رفع شکستگی‌های بینی استفاده می‌شود. شکستگی بینی یکی از شایع‌ترین نوع شکستگی‌های صورت است که عمدتاً نتیجه ضربات شدید، تصادفات، درگیری‌ها و موقعیت‌های مشابه است. در حالی که جوانان بیشتر با جابجایی یا شکستگی استخوان بینی مواجه می‌شوند، افراد مسن‌تر ممکن است شاهد خرد شدن استخوان بینی خود باشند. اگر به جراحی بینی شکسته نیاز دارید، مراجعه به دکتر سلمان شاکری، به عنوان یکی از بهترین جراحان بینی در شیراز، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

علائم بینی شکسته در شیراز

علائم بینی شکسته شامل تغییر شکل ظاهر بینی، درد شدید در ناحیه بینی، تورم و کبودی اطراف بینی، خونریزی از بینی و دیگر نشانه‌ها است. این علائم هم در شکستگی‌های خفیف و هم در شکستگی‌های شدید بینی مشاهده می‌شوند. به همین دلیل، فوراً پس از شکسته شدن بینی، تشخیص میزان آسیب دچار ابهام است. توصیه می‌شود بلافاصله پس از وقوع شکستگی به یک جراح متخصص بینی مراجعه کنید. در زمانی که بافت‌های بینی هنوز نرم و قابل تنظیم هستند، امکان ترمیم بینی وجود دارد، اما پس از گذشت ۱۰ تا ۳۰ روز، این امکان کاهش یافته و حتی برای بهبود شکستگی‌های جزئی بینی نیز ممکن است نیاز به انجام جراحی شکسته بینی باشد.

تشخیص بینی شکسته در شیراز

تشخیص شکستگی بینی عمدتاً توسط یک جراح فک و صورت از طریق معاینه حضوری صورت می‌پذیرد. پزشک با استفاده از چراغ قوه و یک ابزار مخصوص به نام اسپکولوم، بینی و نواحی اطراف آن را با دقت معاینه می‌کند. در صورتی که ضربه وارد شده به بینی شدید و همراه با آسیب قابل توجهی به بینی و اطراف آن باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند ایکس‌ری یا سی‌تی اسکن را تجویز کند. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا کلیه آسیب‌ها به نواحی صورت و گردن، شکستگی استخوان‌های اطراف چشم‌ها و ستون فقرات گردنی را شناسایی کنند.

آیا شکستگی بینی عوارضی را به دنبال دارد ؟

شکستگی بینی می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر ضربه وارده جدی و شدید باشد. عوارض احتمالی شامل انحراف و کجی بینی است که ممکن است به تیغه میانی بینی آسیب وارد کرده و آن را به یک سمت منحرف کند. این انحراف می‌تواند ظاهر بینی را کج نشان دهد و کیفیت تنفس را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا یکی از سوراخ‌های بینی نسبت به دیگری تنگ‌تر می‌شود و نفس کشیدن از آن دشوارتر می‌گردد. در صورتی که انحراف زیاد باشد، جراح می‌تواند با انجام سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی، مشکل را حل کند.

همچنین، گاهی اوقات پس از شکستگی بینی، خون در تیغه بینی تجمع می‌یابد، که به آن هماتوم گفته می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به گرفتگی یا انسداد در مجرای بینی شده و تنفس را دشوار سازد. در چنین مواردی، انجام جراحی برای درمان اورژانسی هماتوم ضرورت پیدا می‌کند.

شکستگی بینی و جراحی بینی شکسته در شیراز

در برخی موارد پس از وقوع شکستگی بینی، تنها نیاز به جاانداختن استخوان بینی است؛ اما گاهی اوقات، بینی دچار چندین شکستگی می‌شود و این شکستگی‌ها به آسیب دیدگی بخش‌های داخلی بینی و تأثیرگذاری بر زیبایی آن منجر می‌گردد، که در این صورت نیاز به انجام عمل جراحی همزمان شکستگی و زیبایی بینی وجود دارد. جراحی بینی شکسته در شیراز تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بسته به میزان آسیب‌دیدگی، ممکن است بین ۱ تا ۳ ساعت زمان نیاز داشته باشد. دوره نقاهت این پروسه جراحی طولانی نبوده و اکثر افراد می‌توانند پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز به سرکار بازگردند و به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

آیا بعد از جراحی بینی شکسته ، بینی شکل طبیعی خواهد داشت ؟

پس از جراحی بینی شکسته، با انتخاب یک جراح ماهر بینی شکسته مانند دکتر زهرا خسروی در شیراز، می‌توان انتظار داشت که بینی به شکل طبیعی خود بازگردد. با استفاده از تکنیک‌های جراحی پیشرفته، استحکام و شکل ظاهری بینی به حالت ایده‌آل و طبیعی خود برمی‌گردد. مهم است که بدانید فرم طبیعی بینی می‌تواند شامل دو جنبه باشد: یکی شکل طبیعی بینی که با سایر اجزای صورت هماهنگ است و دیگری حالتی که هیچ نشانه‌ای از شکستگی در آن مشاهده نشود. جراحی بینی شکسته عمدتاً برای بهبود و درمان استخوان‌های آسیب دیده بینی انجام می‌شود و تأثیر مستقیمی بر زیبایی ظاهری آن ندارد، مگر اینکه بیمار خواستار تغییرات زیبایی‌شناختی نیز باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

پس از انجام جراحی شکستگی بینی، بیماران نیازی به بستری نداشته و معمولاً در همان روز جراحی قابل ترخیص هستند. در ادامه، برای حفظ و پشتیبانی از ترمیم صحیح بینی، به مدت تقریباً یک هفته، گچ یا اسپلینت بر روی بینی قرار می‌گیرد که باید مراقب بود تا خیس نشود.

در دوره نقاهت، توصیه می‌شود از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن طولانی دارند پرهیز شود و در عوض، غذاهای نرم و آسان برای بلع در رژیم غذایی گنجانده شود. همچنین، بیماران باید از خنده و گریه بیش از حد خودداری کنند تا فشار غیرضروری به بینی وارد نشود.

پس از بهبودی، می‌توان به تدریج به فعالیت‌های روزمره بازگشت، اما باید برای مدتی از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری شود. استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند روند بهبودی را مختل کند، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف این مواد پرهیز شود.

مصرف داروهای استروئیدی نیز می‌تواند منجر به افزایش تورم و کبودی شود، پس بهتر است از مصرف آن‌ها در دوران نقاهت جراحی بینی اجتناب شود. بیماران همچنین باید تا مدتی از شستشوی سر و گردن برای جلوگیری از خیس شدن گچ یا اسپلینت بینی خودداری کنند و برای اطلاع از زمان مناسب استحمام، با پزشک خود مشورت نمایند.

عطسه و سرفه نیز باید با دهان باز انجام شود تا فشار کمتری به بینی وارد شود. خوابیدن باید به گونه‌ای باشد که از فشار آوردن به بینی و صورت جلوگیری شود، بنابراین خوابیدن بر روی پهلو یا شکم توصیه نمی‌شود. بهتر است در حالت طاق‌باز خوابید تا فشاری به بینی وارد نشود.

اگر دچار شکستگی بینی شده‌اید و به دنبال راهکاری برای بازیابی فرم طبیعی و عملکرد صحیح بینی خود هستید، جراحی بینی شکسته با دکتر ده بزرگی ممکن است پاسخی به نیازهای شما باشد. دکتر ده بزرگی، با تجربه‌ای چشمگیر در زمینه جراحی‌های بینی، شما را در این مسیر حمایت می‌کند تا از طریق یک عمل جراحی دقیق و ماهرانه، بینی شکسته‌تان ترمیم شود. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره تلفن های زیر در ارتباط باشید.

۳۶۲۹۰۴۷۷- ۰۷۱
۰۹۰۱۱۸۳۵۸۵۸